Yogisk hustavle for familier
Hvordan skjer skiftet fra å gjøre yoga i tydelig avgrenset alenetid til å være mer i yoga i et hektisk familieliv? Svaret kan ligge i yama og niymama, første stopp på yogareisen i henhold til urgammel yogafilosofi.
‘Hva er yoga’ er et stort spørsmål. Da jeg skrev boken Yogamamma i fjor ble jeg sittende i flere dager å stirre mot skjermen uten å vite hvilken tråd jeg skulle begynne å nøste opp først, hva som var viktigst, hva som ville underbygge bokens budskap best, hva hadde jeg kommet frem til etter 20 år med åpen og dedikert praksis. Det var uten tvil det vanskeligste kapittelet å skrive. På den ene siden er det like mange svar på dette spørsmålet som det er mennesker som har yoga i livet sitt. Yoga er et åndelig fellesskap. Yoga er trening. Yoga er et verktøy for godt liv. Yoga er bevisstgjøring. Yoga er en livsstil. Yoga er bevegelse, avspenning, meditasjon, en filosofisk retning, å lytte til seg selv. Alt dette, og mye mer.
På den andre siden finnes det faktisk et helt konkret svar på dette spørsmålet. I Patanjalis Yoga Sutra, en av yogahistoriens viktigste tekster fra 2000 år tilbake, beskrives veien til yoga i åtte skritt, eller deler. De to første skrittene er etiske prinsipper som omhandler forholdet til våre medmennesker og vår egen utvikling, yama og niyama. Disse er ikkevold, ærlighet, ikke stjele, moderasjon, beskjedenhet, renhet, disiplin, introspeksjon og overgivelse. Det neste skrittet er det de fleste forbinder med yoga, nemlig fysiske stillinger – asana. Deretter kommer pusteøvelser – pranayama, å trekke sansene innover – pratyahara, konsentrasjon – dharana, meditasjon – dhyana, og til sist: en tilstand der vi er i ett med alt og alle rundt oss – samadhi. Dette er en livslang reise som foregår på flere plan samtidig. Alle åtte skrittene er integrert i hverandre, men generelt kan vi si at de fire første krever en viss egeninnsats før vi kan gå videre til de fire neste.
Første stopp på reisen mot yoga er altså en gradvis bevisstgjøring av oss selv som menneske. Hvordan forholder vi oss til oss selv og hverandre i denne verden vi deler? Litt som betydningen av de ti bud for kristendommen, men det er ingen straff for de som feiler. Det tar tid å endre egne mønstre, kanskje nedarvet gjennom generasjoner. Jeg ser på yama og niyama som en ledestjerne på himmelen som gir meningsfylt retning uten å ta så mye plass. Målet er ikke å komme frem til stjernen, men hjem til seg selv. For en gave vi yogis kan gi barna våre i tidlig alder! Jeg har tolket og forenklet disse ti retningslinjene for et godt liv så de gir mening for hele familien. Hustavlen kan henges på kjøkkenet og minne oss på denne grunnleggende delen av vår praksis.